“ Придивімося до земляків моїх .  Загляньмо старим дідам в очі , вже вицвілі , але повні життя голубі та карі очі слов”ян .
 Не обминаймо й глибоких темних очей жіночих . Споконвіку у цих очах віддзеркалювалась голубінь вод , золото сонця і земля рідна .
 І прочитаємо в них історію свою .”
 Роман Пащин .
Нинішній день ставить перед нами вимогу – вивчити і осмислити історію свого народу , краю , села .
Так , як не можна забувати тата і маму ні вхвилини радості , ні в дні журби , так не можна забувати землі нашої і її історії , бо це наша основа . З неї ми вийшли і до неї прийдемо .
Творилась історія важко.. Важко й писати про час , в якому не судилось жити .
Коли одного вірменського письменника запитали, чи то правда, що він пише історичний роман , він відповів неправда. Бо не знає,як тоді пахла трава в його горах . Не знаю і я, як півстоліття тому пахли медоносні квіти на берегах моєї Лімниці. Але поки живі люди, що пам"я”ають той запах і контрастну палітру пережитого, скористаймося цим .
Знахідки перших слідів людини відносяться до доби мезоліту (X тис. до н.е.). На території села також виявлено окремі знахідки періоду бронзи (ІІ-І тис. до н.е.) — бронзові псалії, що мають вигляд стержня із трьома поперечниками, які зберігаються у Львівському історичному музеї, а також 2 кінські вуздечки, які археологи датують добою раннього заліза (УПІ-У ст. до н.е.)..
1420 року Мединя вперше згадується у письмових джерелах. Однак Й. Пеленський у своїй праці „Таємниці стольного града" стверджує, що на території села ще у Х-ХШ ст. стояла боярська оселя..
Польський історик П. Домбковський в одній зі своїх праць повідомляє, що Мединя належить до населених пунктів, які залюднювалися ще руськими князями, а пізніше — польськими королями для захисту державних кордонів з Угорщиною й Молдовою. У ХУ-ХУІ ст. тут проживала дрібна українська шляхта. Не маючи підданих, представники знаті були змушені самі обробляти землю і через кілька століть перейшли у категорію селянства.
За реєстром поборовим 1578 р., Мединя відносилася до патронату містечка Підгайчого (очевидно, сучасні Підгайці — місто Тернопільської обл.). Землі села орендували шляхтичі Мединські, у розпорядженні яких були 3 лани.
Гучною подією в галицькій околиці був конфлікт у 1604 р. між знатними особами, коли на Мединю, що належала Оль-брахтові Обровському, напав шляхтич із Темирівців Каспар Вільжинський. Його добре озброєний загін із 200 вершників оточив поля мединського дідича і на ста возах вивіз із села награбоване добро. Потім ще 100 підданих Вільжинського цілий тиждень косили мединське збіжжя. Брата Обровського — Бар-тоша захопили в полон, і він ледь уникнув смерті.
Здавна у Медині існувала церква. Вперше про неї згадується в історичних документах за 1578 р. У 1638 р. місцевий житель Феодосій Ониськевич за громадські гроші (24 золоті) купив для храму Воскресіння Христового напрестольне Євангеліє львівського видавництва. Через 20 років його продали церкві у містечку Чернелиця, що на Городенківщині.
Початок ХХ ст. ознаменувався важливими політичними процесами . що роходили в Галичині . 20 травня 1906 р. в галичі відбувається сільське віче , на якому були присутні і мединчани . Віче вимагало передати селянам у безплатне користування поміщицькі землі , скасувати поміщицькі привілеї і забезпечити рівні права українцям з поляками .
До 1910-1912 рр. поряд з однокласною школою при церкві практикувалось приватне дякування , першим вчителем-дяком був Зьомик . Це була утраквістична школа : викладали українську і польську мову та математику . Другим вчителем-дяком був Ткачук .
Дуже негативно на Галицький край та Мединю вплинула Перша світова війна , яка розпочалась 1 серпня 1914 р. Уже в перший місяць війни навколишні галицькі села . і зокрема Мединю , дуже пограбували австро-угорські війська . Серед селян частково розпочався голод . Лютувала холера .
Ще до війни в 1910 р. населення Медині складало 1487 українців , 3 поляків і 48 євреїв . В 1913 р. населення села становило вже 1546 чоловік .
В 1910 р. в Медині була двокласна школа , яка діяла протягом війни . В 1914 р. Мединя перейшла під юрисдикцію Калуського повіту .
Взагалі протягом війни в 1914-1918 рр. Мединя пережила чимало страшних подій .
Окремо хочеться зупинитись на історії культурно-посвітницького руху у 20-ті - 30-ті роки . В цей час на Галичині діяли різні громадські об”єднання і товариства , в Медині засновуються осередки товариств “Просвіта” , “Рідна школа” , “Сокіл” .
Перша читальня знаходилась в хаті Гамуляка В.І. Пізніше на коштигромади було побудовано читальню “Просвіта” . В її приміщенні знаходився кооператив “Надія” , до якого входила крамниця і молочарня . Сепароване молоко відправляли возом щоденно до Войнилова . Господарсько-споживча спілка в селі заснована в 1926 році .
Кооперативний рух . гаслом якого було “Спирайся на власні сили !” , не лише розвивав економіку , а й привчав селян бути господарями на власній землі .
Велику просвітницьку роботу вів у Медині ветеран української армії Дмитро Коржинський . Музично освічений , з поважного священного роду , він користувався повагою і авторитетом в односельчан . Ним було організовано драматичний і хоровий гуртки . До читальні тягнулася молодь . Щовечора тут читали книжки , влаштовували диспути . проводили репетиції . Сюди приїзджав театр Когутяка зі Львова з п”єсою “Пан Твардовський “ . Одного разу демонструвався фільм “Ісус” .
Поза сумнівом , читальня була важливим культурним і освітнім закладом нашого села . Порядні газди вважали за честь бути членом “Просвіти” і сповідувати її заповіді :
1.Я є “Просвіта” , яка вивела Тебе і виводить інших з нетрів темряви . неволі духа . Поможи доброму ділу .
2.“Просвіта” не оставила ніколи без відгомону заклику душі , яка виходу з темряви шукає .
3.Пам”ятай , що день 8 грудня є днем уродин “Просвіти” .День цей згадай дарунком для неї !
4.Освіта й знання позволяють Тобі краще жити , Пам”ятай , що є ще мільйони українців , які також бажають і чекають на Твою поміч . Вступай в члени “Просвіти” !
5.Не вбивай духа народу своєю байдужістю ! Приложи руку до розбудєження його . а зробиш це як член “Просвіти” !
6.Не будь галапасом на тілі народу , який Тебе виховав. Коли вже маєш освіту , дай її другим . Будь членом “Просвіти” !
7.Бери від других народів і культур усе , що добре і гарне і давай своєму народови .
8.“Просвіта” – це найкращий вартовий українського духа . І Ти як член , стань в її рядах .
9.“Просвіта” – це армія велика . Хто не є в її рядах – цей дезертир !
10. Нехай не буде ні одного українця . який не був би членом “Просвіти”!
До свята “Просвіти” село готувалося як до Великодня : білилися хати , заміталися вулиці . До верхівки сосни , що росла коло читальні , прив”язували довгу жердку із синьо-жовтим прапором .
Урочистості відбувалися на площі Рінь біля Лімниці . Сюди під звуки оркестру колонами крокували юні соколи ісоколиці з Медині та навколишній сіл .
Учасники свята були одягнені в костюми , оздоьлені вишивкою . До цього дня члени фізкультурно-спортивного товариства “Сокіл” готувались довго і наполегливо : за підручником розучували різноманітні вправи , маршові пісні , готували костюми .
За діяльністю товариства вівся нагляд з боку польських властей . Подавались на затвердження програми концертів , свят .
На той час в Медині існувала двокласна школа . Директор Козловський Теодозій ( офіцер УПА ) з дружиною Анною викладали всі дисципліни . Крім письма і математики . вчили співати , танцювати , грати у футбол , вишивати . мережити . Урокм релігії проводив священник . Рідко кому вдалось тоді даьт глибоку освіту своїм дітям . В одних не було грошей , інші не розуміли ціни науки .
Діти дошкільного віку ходили в садочок . Вмховательки сестри Дівничі з села Бібрки Львівської області проводили з дітьми доступні длч їх віку заняття , розвивали природні здібності , мову та формували основи національної свідомості .
Детальнішого висвітлення заслуговує хоровий колектив , керований Дмитром Коржинським . Цей чоловік , кажуть , знав , любив свою справу і робив її професійно .Вчив співаків музичної грамоти і культури співу . В иой час в церкві правило п”ять дяків .
Цілі легенди живуть у Медині про сильних тенорів Парцея Івана , Габльовського Миколу , Онофришина Миколу , братів Ладовських , братів Парцеїв , Кузіва Михайла , Лесіва Йосипа . Може , відтоді і зажила Мединя слави співочого села .
6 вересня 1989 р. члени мединського осередку НРУ вперше підняли в селі національний прапор, а в жовтні 1992 р. громада висипала символічну могилу на честь 50-річчя УПА.
Зараз на території Медині діє асоціація сільсько- господарських кооперативів „Незалежність” ,яка
спеціалізується на тваринництві та вирощуванні зернових культур. З 1 вересня 1994 р. працює загальноосвітня школа І-Ш ступенів. У селі є фельдшерсько-акушерський пункт, дитячий садок, крамниця, бібліотека, Народний дім. У 1998 р. громада Медині власними силами звела нову муровану церкву Воскресіння Христового, а через рік — нове приміщення школи.
Ми сподіваюсь,що Вам сподобалась наша розповідь про село Мединя.Будемо раді,якщо Ви також поділетесь своїми розповідями, цікавими історіями та згадками про свої населені пункти !!!